Мій досвід


Опис досвіду

вчителя початкових класів

Росохацької загальноосвітньої

 школи І ІІІ ступенів

Оксани Степанівни

Опис досвіду тут


Сучасне життя висуває нові пріоритети. Діти, що приходять сьогодні до школи, живуть у швидкоплинному інформаційному середовищі. Сьогодення вимагає від них умінь, навичок користуватися знаннями. Тому школа змінює свої завдання, форми та методи роботи.

 На перший план виходить особистісний розвиток. Саме в умовах особистісно зорієнтованого навчання працюю над становленням таких важливих якостей особистості, як рефлективність, спонтанність, критичність мислення, вміння працювати з інформацією, спілкуватись та нести відповідальність за наслідки власних дій; розвитком творчих, інтелектуальних, пізнавальних здібностей – вмінням узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.Впродовж останніх років працюю над проблемою «Формування у молодших школярів ключової компетентності «уміння вчитись» шляхом впровадження інтерактивних технологій».

               Провідна ідея досвіду полягає у виробленні сукупності технологій навчання, що сприяють розвитку творчих здібностей, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів, які не дають зів'янути природній допитливості малюка і, безумовно, цілеспрямоване керівництво формуванням цих складників уміння вчитися.

Мій досвід базується на методичному фундаменті, містить передові педагогічні ідеї, власні знахідки, напрацювання.

Цікавий матеріал використовую на різних етапах уроку. Застосовую різні типи нестандартних завдань, вправи на розвиток вміння висловлювати здогад, припущення, завдання з логічним навантаженням,  хвилинки – цікавинки, ігрові вправи, задачі – жарти, ребуси , кросворди.

       Застосування інтерактивних техно­логій проходить на різних етапах уроків.

І. Мотивація

  З інтерактивних вправ можуть бути використані такі: «Вилучи зайве», «Роз'єднай слова», «Криголам», «Ба­нани», «Мікрофон», «Задом наперед», «Скринька скарг».

II. Оголошення, подання теми та очікуваних навчальних результатів.

 Доречно використати такі інтерак­тивні вправи: «Дешифрувальник», «Морський бій», «Загадкові бу­диночки», «Мікрофон».

III. Актуалізація знань, надання необхідної інформації.

Під час повідомлення необхідної ін­формації доречними будуть такі інтер­активні вправи: «Мозковий штурм», «Мозкова атака », «Карусель»,  «П'ять слів - три слова», «Ґронування», «Кубування», «Системний опе­ратор», «Діаграма Венна», «Мор­ський бій», інтерактивні ігри «Доріжка ласкавих слів»,  «Секретар керівника», « Виправ помилки», «Творці прекрасного»; презентації.

IV  . Інтерактивна вправа (центральна частина заняття).

       Серед центральних інтерактивних вправ доцільними є: «Система позна­чок "Допомога"», «Ажурна пилка», «Читання з передбаченням», «Пошу­ки людського скарбу», «Пішохідний тур», «Добре - погано», «Навчаю­чи - вчуся».

V. Рефлексія  (підбиття  підсумків), оцінювання результатів уроку.

На етапі рефлексії доцільними є ін­терактивні вправи: «Незакінчені ре­чення», «Інтерв'ю», «Абетковий суп», «Від А до Я», «Виграш у лотереї», «Тес­тування», «Крісло автора».


           Набір активних методів навчання, прийомів та різноманітних вправ, які будуть спрямовані на формування ключової компетентності «вміння вчитися».

«Пастки» це завдання, які не мають розв`язку або складені не за правилами. Вони можуть бути такі:

Ø     які не мають розв`язку;

Ø     з неповними даними;

Ø     ситуації відкритого незнання.

Мета таких завдань – спонукати дітей думати, аналізувати, діяти не за аналогією, а самостійно.

«Каталізатор» завдання, яке виявляє недостатність знань дитини, мотивує її до пошуку інформації, спонукає брати участь у навчальному діалозі з іншими дітьми та вчителем.

«Ключ» завдання, виконуючи яке дитина може оцінити рівень своїх знань з певної теми, побачити прогалини, визначити зону найближчих дій.

«Виручалочка» це завдання, виконавши яке дитина може опанувати пропущений матеріал. На картці спочатку стоїть завдання, що викликає запитання, як його виконати, дитина не знає.

«Сенкан» (п’ятирядок) - допомагає підсумувати інформацію, визначити головні ідеї, думки.

«Обери позицію» (допомагає дітям навчитися обирати позицію відносно дискусійних питань, висувати аргументи на захист свого вибору та прислухатися до аргументів тих, хто обирає іншу позицію. Учням пропонується шкала, на якій вони можуть позначити свою позицію.

«Добре чи погано?» (Учні повинні довести, що дане явище -це добре чи погано).

Метод «Рюкзак» дає можливість залучити кожного учня до роботи на уроці. Полягає в тому, що кожен учень стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, при виконанні домашніх завдань, тематичного оцінювання тощо?» Папірці з відповідями складають у рюкзак (тому назва методу «Рюкзак»). Вибірково ознайомлюються з відповідями.

Метод «Самооцінка».

Однією з позитивних сторін застосування цього методу є те, що всі учні можуть отримати оцінку та починають розуміти труднощі оцінювання і вчаться дивитися на свою роботу іншими очима. Завдання, які виконуються на уроці, умовно поділені на чотири частини, кожна з яких оцінюється від 1 до 3 балів з допомогою ключових слів на плакаті:

1 – Багато помилок.

2  –  Припускаюсь  незначних  помилок.  Потребую  допомоги.

Необхідна підтримка. Не відчуваю успіху. Відчуваю успіх частково.

3 – Виконую всі завдання.

4.   – Надаю іншим допомогу. Я досяг успіху.

Криголам

Даний метод сприяє подолати кригу відчуженості. Наприклад, на урок прийшли гості , учні «ламають» кригу відчуженості: Г-гарні; О-охайні; С-сміливі; Т-терплячі; І-інтелігентні.

Метод «позначок»

Позначки:

«V» я про це знаю;

«+» це для мене нове;

«-» це суперечить моїм знанням; «?» про це я хочу дізнатися більше.

                        Метод «Гронування»

            Метод,  який  допомагає учням зрозуміти свої знання. Може

прояснити поняття та зв’язки між ними, які вони до цього не могли усвідомити.

Мнемонетехнічні підказки

 «Чапля Осінь Жде Завзято, Буде Сани Фарбувати»- фрази, які б здавалося не несуть смислового навантаження, проте, допомагають запам’ятати ті чи інші поняття, правила, тощо.

Учнями створені проекти «Як економно використовувати воду в повсякденному житті », «Догляд за кімнатними рослинами»,  «Не зривай первоцвіт», «Чому ліси називають «легенями людини»; творчі роботи: складання віршів, казок, пам’яток, малювання ілюстрацій.

Досвід роботи показав, що використання інноваційних технологій покращують навички комунікативного спілкування; розвивають вміння нестандартно вирішувати складні ситуації; формують основи креативності; вміння відходити від стереотипів, можливості прогнозувати, розвивають творчу уяву.

Підвищуючи свій професіоналізм, використовую найефективніші інноваційні технології, які гарантують реалізацію творчих здібностей, зв’язного мовлення, розвиток логічного мислення, пізнавальні інтереси школярів.

На своїх уроках намагаюся управляти процесами творчого пошуку, дотримуючись таких правил:

- Йдучи від простого до складного.

- Створюю ситуації, що сприяють творчій активності школяра.

- Розвиваю уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності.

- Розв’язую дедалі складніші творчі завдання.

- Спонукаю постійно вдосконалюватися.

 У своїй роботі формую вміння вчитися – здатність аналізувати навчальний матеріал, порівнювати, визначати головне , знаходити причино – наслідкові  зв’язки.

На своїх уроках намагаюся навчати не словом, а ділом, проводжу його не для учнів, а разом з ними, спрямовую діяльність не на клас в цілому, а на особистість кожного учня.

Учні на моїх уроках – активні учасники навчального процесу, а тому мають хороші знання і уміють застосовувати їх у нестандартних умовах.

Мої учні неодноразово брали участь у міжнародному математичному конкурсі « Кенгуру», у районному конкурсі мовознавців ім. Петра Яцика.

Досвід роботи показав, що використання інноваційних технологій покращують навички комунікативного спілкування; розвивають вміння нестандартно вирішувати складні ситуації; формують основи креативності; вміння відходити від стереотипів, можливості прогнозувати, розвивають творчу уяву.

         «Не кажи не вмію! Кажи навчуся!» - лейдмотив  навчання. Навчити дитину вчитися, працювати в команді. І зрештою бути щасливою - ось що дає навчання.

Освіта – не просто знання та уміння.

Освіта – це світло душі і горіння,

Це здатність творити, рости, розвиватись,

Вперед до найвищих висот підніматись!





Немає коментарів:

Дописати коментар